Thursday, August 18, 2011

#23 Syarat Si Isteri

suasana suram dan sedih menyelubungi kediaman pak pandir semenjak dari pagi tadi. penduduk kampung sudah mula membanjiri sekitar halaman rumah pak pandir untuk melawat jenazah isterinya yang meninggal dunia akibat serang jantung ketika bermain kejar-kejar bersama pak pandir.



"pandir, jenazah isteri kau kami dah mandikan dan kafankan kau dah boleh melihatnya buat kali terakhir." ujar bidan semah dengan nada sedih



pak pandir tak mampu berkata-kata hanya menangguk lemah saja, dia merasakan baru semalam dia dan isterinya bermain kejar-kejar. aduh indahnya macam baru bercinta, bidan semah melaung lagi dan memeranjatkan pak pandir dari lamunan.



"okey saya akan datang ke sana mak bidan." jawab pak pandir



pak pandir masuk kedalam bilik yang menempatkan jenazah isteri, perasaan sedih, nak menangis,meraung dan segala jenis perasaan yang tak sepatutnya ada hadir dalam diri pak pandir. pak pandir merenung sekujur tubuh yang terbaring dengan perasaan penuh kasih saya sekali, kemudian dikucupi dahi dan pipi si isteri buat kali terakhir sebelum pergi menghadap ilahi.







*****************************************







"Astagfirullahalazim, pandir apa yang kau buat ni!!" jeritan bidan semah yang mengegarkan mood sedih di rumah pak pandir.



"saya lakukan untuk memenuhi syarat yang ditetapkan si arwah masa dia hidup lagi" jawab pak pandir untuk membela diri



bidan semah tak puas hati, belum pernah jenazah yang diuruskannya diperlakukan sebegitu. "apa syarat arwah yang dia minta pada kau tu?" tegas bidan semah.



"sebelum ini saya berhajat untuk berkahwin lagi, tapi isteri saya tak membenarkan dia kata langkah mayat dia dulu baru boleh kahwin lagi satu" jawab pak pandir dengan tenang.



maka lepas usai solat zuhur, jenazah pak pandir dan mak andir selamat dikebumikan dalam satu liang lahad manakala bidan semah telah menyerahkan diri kepada balai polis yang berhampiran.

4 comments:

zana tingtong said...

Hahahaha, boleh jadi pengajaran untuk semua lelaki XD

vidadarisakura said...

tiada idea la tuh. haha

sharamli said...

c0py paste?

Adam Mikhail said...

ah ini olah ayat sendiri. lu apahal? ada blog siap private.